Fulltextové vyhledávání 2.0

Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Vstřícná, inspirativní a bezpečná škola. Tak to jsme MY!

Vstřícná, inspirativní a bezpečná škola. Tak to jsme MY!



Datum konání:
4.7.2025

Také u nás, v Základní škole a Mateřské škole Bílovec, příspěvková organizace, Komenského 701/3, skončil další školní rok. Rok plný krásné práce se žáky, která přináší výsledky nejen na poli vzdělávacím, kde 57,39 procenta žáků uspělo s vyznamenáním!

Žáci ovšem bodují nejen ve školních lavicích, ale také ve sportovních disciplínách, a díky kvalitní přípravě rovněž v nejrůznějších vědomostních a zájmových soutěžích i na olympiádách.

Náš odborně i lidsky hodnotný pedagogický tým totiž pomáhá všestranně rozvíjet mladé lidi, kteří se v životě neztratí! A kteří budou na čas strávený v této základní škole vzpomínat s úsměvem a dobrým pocitem.

 

Pedagogický sbor

Žákům se věnuje 55 pedagogických pracovníků, na prvním stupni jich působí 19, na druhém 36. Průměrný věk učitelského sboru je 48 let, což odpovídá obvyklému průměru v českých školách.

Všichni pedagogové se samozřejmě nadále vzdělávají, pravidelně se například účastní různých školení zaměřených na čtenářskou a pisatelskou gramotnost, zavádění metod RWCT, informační technologie atd. 

Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, například s ADHD, vývojovou poruchou učení či chování, lehkým mentálním postižením, nebo s poruchou autistického spektra, se individuálně věnují dvě speciální pedagožky.

Působí zde rovněž metodik prevence a výchovný poradce, tým chceme rozšířit také o psychologa, který bude žákům každodenně k dispozici.

Členové pedagogického sboru jsou zapojeni do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který je zaměřen na čtenářství a pisatelství a podporuje žáky ve čtenářské gramotnosti, kritickém myšlení a komunikačních dovednostech. Školní tým v rámci projektu často navštěvuje okolní školy, kde se zajímá o nové metody práce s texty, učitelé se mohou zúčastnit celodenního školení zaměřeného na čtenářství a pisatelství. Zapojují se tak nejen humanitní obory, ale také odborné, protože čtení a porozumění textu jsou zapotřebí v každém předmětu.

Učitelé českého jazyka a dějepisu se zúčastnili školení Kompetence s nadhledem, které bylo zaměřeno na nový RVP. 

Celý pedagogický sbor se zúčastnil školení o digitální kompetenci.

 

Skvělé podmínky pro rozvíjení nadaných osobností

Vytváříme co nejlepší zázemí pro rozvoj mladých talentovaných osobností, jimž věnujeme všestrannou pozornost a postupně rozšiřujeme jejich vědomosti i dovednosti.

Každá třída je vybavena interaktivními tabulemi, žáci při výuce využívají chromebooky, pro výuku informatiky a cizích jazyků jsou k dispozici speciální učebny vybavené moderní technologií.

Podporujeme zájmové a volnočasové aktivity žáků, například přírodovědně zaměření jedinci mají možnost navštěvovat badatelský kroužek, hudebně nadaní mají možnost se realizovat v pěveckém sboru. Žáky připravujeme na zájmové soutěže, kde měří své vědomosti s vrstevníky, deváťáci mají možnost si v rámci přípravy na přijímací zkoušky ověřit své vědomosti v testech nanečisto.

Při výuce jazyků využíváme moderní jazykovou laboratoř Robotel, která žákům poskytuje okamžitou zpětnou vazbu, což je pro ně velmi motivující.

Ke škole už neodmyslitelně patří úspěšný Školní sportovní klub Bílovec, kde jsou v součinnosti se sportovními třídami rozvíjeny pohybové schopnosti dětí.

V hodinách českého jazyka pravidelně využíváme metody programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking – Čtením a psaním ke kritickému myšlení). Tento přístup rozvíjí samostatné myšlení žáků, jejich schopnost porozumět textu, diskutovat o něm a vyjadřovat vlastní názor.

Součástí výuky je i badatelsky orientovaný přístup, kdy se žáci stávají „malými historiky“ – objevují minulost pomocí konkrétních dokladů, map, fotografií nebo výpovědí pamětníků. Sami formulují výzkumné otázky, hledají odpovědi, pracují ve skupinách a své poznatky prezentují. Tento styl výuky vede k tomu, že dějepis není vnímán jako suchý výčet dat, ale jako živý a proměnlivý příběh, kterému můžeme porozumět, pokud víme, jak se ptát a kde hledat.

 

Podpora, pochopení a odborné vedení

Velkou pozornost věnujeme žákům vyžadujícím podpůrná opatření. V součinnosti s výchovnou poradkyní, dvěma speciálními pedagogy a osmi asistenty tito žáci pracují individuálním tempem podle doporučení poradenského pracoviště SPC, PPP.

V početných 5. třídách jsme posílili výuku hlavních předmětů – českého jazyka a matematiky. Díky tomu můžeme žáky během vyučování zmíněných předmětů rozdělit do tří skupin, takže jednotlivcům, z nichž někteří mají také podporu speciálního pedagoga, může být věnována větší péče a pozornost.

Na 1. stupni mají děti se speciálními potřebami, například s ADHD, vývojovou poruchou, LMP, či s poruchou autistického spektra, k dispozici učebnu s velkým množstvím didaktických pomůcek.

Úkolem pedagogů je upravovat podmínky výuky tak, aby potenciál žáků byl maximálně využit. Protože pohled dítěte na některé situace může být odlišný od toho, jak je vnímá učitel, pedagogové se zajímají o pocity žáků a probírají s nimi jak otázky týkající se výuky, tak například jejich vztahy se spolužáky. Základem je vztah založený na důvěře a vzájemném respektu.

Případné projevy psychomotorického neklidu v hodině tolerujeme, usměrňujeme jen projevy, které vyučování opravdu narušují. Respektujeme pomalejší pracovní tempo, nevytváříme tlak na rychlost – žákům dopřáváme dostatek času na promyšlení a vyjádření odpovědi, popřípadě používáme návodné otázky.

S ohledem na obtíže žáků s ADHD se snažíme zadávat verbální instrukce k úkolům stručně a jasně, motivujeme je a podporujeme, dbáme na zpětnou vazbu a poskytujeme jim vyšší míru pedagogického vedení. S ohledem na časté grafomotorické obtíže zohledňujeme zhoršenou kvalitu písma a úpravy textu. U zápisu učiva respektujeme ofocení od spolužáka, nebo přímo z textů od učitele. Ve výuce uplatňujeme individuální přístup.

Žáky s poruchou autistického spektra (PAS) vzděláváme podle základů TEACCH programu (metoda strukturovaného učení). Děti musejí vědět, co, kde a jak mají dělat, jak dlouho, s kým a co bude potom. S dítětem mluvíme jasně a stručně, v každém případě se vyhýbáme ironii, sarkasmům, příslovím, či abstraktním pojmům. Zmíněné principy strukturovaného učení aplikujeme do vzdělávání: ověřujeme porozumění úkolu, poskytujeme vizualizaci, podpůrnou komunikaci, dbáme na předvídatelnost a pravidelnost denních činností – to vše směřuje k vytvoření pocitu jistoty, který žák s PAS potřebuje. Respektujeme pomalejší pracovní tempo a zvýšenou míru unavitelnosti – pedagog střídá činnosti, množství úkolů stanovuje podle možností žáka, soustřeďuje se na pozitivní motivaci.

 

Jsme opravdu akční

Jak už bylo řečeno, žáci mají spoustu příležitostí ke svému rozvoji. Jen namátkou vybíráme pár informací, které nastiňují pestrou šíři aktivit v naší škole:

  • Jsme zapojeni do celoročních projektů Českého olympijského výboru s názvy Olympijský víceboj a Sportuj ve škole, jejichž cílem je rozhýbat co nejvíc dětí, rozvíjet všestrannost, týmovost a radost ze sportu.
  • Jsme aktivní v mezinárodním projektu PIRLS, který je zaměřen na testování čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníků ZŠ. 
  • Škola je spolupořadatelem celorepublikové soutěže Příběh obrazu, které se letos zúčastnilo 250 škol z celé republiky. Letos se koná již 9. ročník této literárně-výtvarné soutěže. 
  • Získali jsme dotaci k projektu OP JAK II.
  • Všechny třídy na 1. stupni se v průběhu roku účastní nejrůznějších soutěží (Matematický klokan, Matematická olympiáda – letos i účast v okresním kole, recitační, přírodovědné i dopravní soutěže, Have Fun with English atd.).
  • Žáci se účastní i mnoha sportovních soutěží, například McDonald´s Cup, turnaje ve vybíjené, ve florbale apod.
  • Školu reprezentuje pěvecký sbor Kulišáci, který vystupuje na různých kulturních akcích, k nimž patří například Jarní písňový festival, obřady v kapli sv. Barbory, školní akademie apod.
  • Žáci 1. stupně se každoročně účastní výuky plavání v Novém Jičíně pod vedením zkušených instruktorů plavání.
  • V průběhu roku žáci navštěvují různé besedy, výstavy a hodnotná kulturní vystoupení, škola úzce spolupracuje s Kulturním centrem Bílovec i s dalšími subjekty působícími na území města.
  • Žáci jsou vedeni k podpoře různých charitativních akcí: sbírka na povodněmi postižené školy, charitativní běh Fulnek – Běžíme pro Ondru, podpora útulku Jezevčíci v nouzi, podpora nadačního fondu SIDUS apod.
  • Dlouhodobá obapolně přínosná spolupráce s Klubem seniorů Bílovec.
  • Pro rodiče organizujeme Vánoce u nás, dny otevřených dveří a školní akademii.

 

Máme spoustu plánů do budoucna

Ve školním roce 2024/2025 se podařilo zrealizovat nové venkovní schodiště do jídelny, nové led osvětlení haly, přízemí a 1. patra budovy A. V přízemí byly instalovány nové obklady stěn a byla vyměněna podlahová krytina na chodbách, což zajišťuje bezpečný pohyb po škole.

O prázdninách odstartovaly tři velké akce v mateřských školách: MŠ Svobodova – rekonstrukce sociálního zařízení a prádelny, MŠ Bravinné – výstavba nového schodiště, MŠ Zahradní – nové kanalizační rozvody.

V blízké budoucnosti plánujeme další investiční akce a rozvoj školy v mnoha směrech. Prioritní jsou modernizace a rekonstrukce mateřské školy, modernizace sportovní haly a venkovního hřiště. Největší plánovanou akcí je přístavba v budově A, jejíž součástí bude nová sborovna, kabinety, klubovna, sklad, odborná učebna a garáž. Připravuje se kompletní rekonstrukce a nástavba budovy B se záměrem získat prostor pro dvě oddělení, a to družinu a dětskou skupinu. Na mnoho z těchto projektů využijeme finanční prostředky z Regionálního operačního programu. V oblasti výchovně-vzdělávací chceme uskutečněním společných akcí prohloubit spolupráci s družebními školami v Odrách, Přerově a na Slovensku v Lipanech a Kežmaroku. Chceme rovněž využít zkušenosti jiných škol, které mají dlouhodobě velmi dobré výsledky, při přípravě na změnu RVP. Kromě toho bychom rádi posílili roli třídních učitelů i spolupráci s rodiči zejména ve společném vlivu na žáky, soustředit se chceme také na zlepšení pohledu na vzdělávání všeobecně. V neposlední řadě bychom se rádi zaměřili na péči o talenty, zejména v oblasti sportu a jazyků, v plánu je zvýšit počet sportovních tříd, rozšířit nabídku vyučovaných jazyků.

Je toho hodně, co plánujeme uskutečnit, abychom zvýšili kvalitu vzdělávání v klíčových kompetencích a zlepšili vybavení a prostředí školy.